En miljon kronor - Till Sveriges enda flygplanskapare

 

Bulltofta flygplats. Terminalbyggnaden med flygledartornet. Här stod det kapade planet.

DC 9:an Gunder Viking, hade nyss lyft från Torslanda för en kort tripp till Stockholm. Fasten seat belt skylten lyser ilsket rött och alla passagerarna sitter ner. Plötsligt reser sig tre män upp och utbrister:

-        Vi har tagit över planet. Gör som vi säger så kommer inget farligt att hända, säger männen, bestämt.
För att därefter tillägga att de har en bomb ombord.
Beväpnade med pistol beger sig kaparna till cockpit och tvingar planet att istället flyga mot Bulltofta.

Fd landningsbana, numera halkövningsbana.

Sveriges hittills enda flygplanskapning skedde på Bulltofta flygplats i september 1972. Kapningen var kulmen på en serie av terroristdåd som skakade Sverige i början av 1970 – talet. I 16 timmar höll kaparna besättningen och de 69 passagerarna som gisslan. Hela landet höll andan och följde nyhetsrapporteringen intensivt.

Men vi tar det från början. De tre kaparna var Kroatiska nationalister och tillhörde organisationen Ustasja (svensk stavning). Ustasja bildades under mellankrigstiden som ett svar på vad de ansåg vara förtryck från Serbien, i dåvarande Jugoslavien. Under andra världskriget var Ustasja lierade med Hitlertyskland och utförde våldsdåd mot serber, som de ansåg som ärkefiender.


-        När planet flyger mot Malmö meddelar kaparna sina krav:

Sju Ustasja fångar i svenska fängelser ska frisläppas. 

Eftersom våldsdåden skett mot en utländsk beskickning blir det ett utrikespolitiskt dilemma för regeringen.

Poppelallén, fd Taxibana.

                                            Etno - Nationalism 

Efter nederlaget i andra världskriget går Ustasja under jorden men fortsätter sina våldsdåd mot den jugoslaviska staten. Syftet med våldsdåden är att underminera regimen eftersom de ansåg att förtryckte kroaterna.
Vintern 1971 har Ustasjas våldsturné nått fram till Sverige vilket blir upptakten till en händelsekedja med oanade konsekvenser.
Våldsturnén inleds med att två pistolbeväpnade män tränger sig in på det jugoslaviska konsulatet i Göteborg och tar personalen som gisslan. Männen kräver att en fängslad kamrat ska friges från sitt häkte i Jugoslavien. Polisen kontrar med att stänga av all teleförbindelse till konsulatet varpå kaparna ger upp.

 

-        Den svenska regeringen vill få ett snabbt och oblodigt slut på flygplanskapningen. Justitieminister Lennart Geijer utses till medlare och av en händelse befinner han sig på semester i Ystad.

Geijer åker ilfart till Bulltofta samtidigt som en plan för fångutväxling planeras.

Transairs hangar, numera Mölledalsgymnasiet.

En av de ursprunglig hangarerna från 1920 - talet.

                                   Sju fördömda män 

 Efter nederlaget vid konsulatet i Göteborg ruvar Ustasja på hämnd. Två månader senare är det påsk i Stockholm och två ynglingar går in på den jugoslaviska ambassaden. När ambassadören uppenbarar sig tvingar de in honom i ett rum. Ambassadören binds fast vid en stol och skjuts i huvudet. De både ynglingarna samt tre andra medgärningsmän grips. Ambassadören avlider i sviterna av skottskadorna samtidigt som den jugoslaviska konsuln i Malmö flyr till sitt hemland. Dock finns det en Ustasja cell som polisen inte lyckas knäcka. Medlemmarna i cellen planerar för spektakulär fritagning som ger eko över hela världen.  

Radartornet

                                        Flygplanskapningarnas årtionde


På 1970-talet var flygplanskapningar en vanligt förekommande metod hos terroristgrupper. Syftet var att byta gisslan mot fängslade kamrater och även kräva lösensumma. Med hjälp av flygplanet kunde de även fly till länder som sympatiserade med deras ideal.
Flygplanskapning blev den metod som Ustasja cellen skulle använda sig av.
De drömde sig bort till soliga Spanien med en stor summa pengar. Spanien styrdes av diktatorn Franco som även var välvilligt inställd till Ustasja.
Nu behövde de bara leta upp en lämplig flygplats!

 

-        Under ledning av justitieminister Lennart Geijer går regeringen med på kaparnas krav och fångarna förs från olika fängelser till Bulltofta. Men plötsligt börjar kaparna att krångla. De vill även ha en miljon kronor i använda sedlar. Men det är söndag och bankerna är stängda.

 

-        Geijer fick väcka bankdirektörer som själva fick hämta pengarna från

valven. När de sju fångarna förs över asfalten mot flygplanet, vägrar plötsligt en av dem att gå ombord.

Nervositeten stiger men pengarna är mer lockande och passagerarna byts mot fångarna.

När besättningen ska lämna planet kräver kaparna att planet ska tankas. Strax därefter lyfter planet mot Spanien.

Under andra världskriget låg F 10, flygflottilj på Bulltofta. 

Efterspelet blev att besättningen kom välbehållna hem till Sverige. Deras kloka uppträdande anses ha bidragit till den oblodiga upplösningen. Kaparna fick symboliska straff och ledaren blev staty i sin hemstad i Kroatien. Flygplanskapningen på Bulltofta fick inrikespolitiska konsekvenser. Sverige fick en ny, och omdebatterad, terroristlagstiftning. Tre månader efter kapardramat stängs Bulltofta flygplats och trafiken flyttar till Sturup. Den bomb som kaparna skulle ha medfört var en attrapp, bestående av citroner invirad i aluminiumfolie.

Text & Foto: Anders Hermansson

Poddtips: Gör som jag själv, vandra i Bulltofta friluftsområde och lyssna på den spännande dramadokumentären: 
https://sverigesradio.se/avsnitt/fore-efter-bulltoftakapningen-1972-del-1-av-5

Oscar Stenbecks park. Det som återstår av Gräsbanan, Bulltofta flygplats.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tre skott i natten - Vandring i spåret efter Sveriges enda tågrån.

Malmö museum - Levandegör stadens historia

Requiem från kyrkogårdar